Wednesday, June 1, 2011

Hjertekatten Selmer



Ibland tar livet oväntade vändningar. Som när ett litet barn föds med hjärtfel och måste tillbringa sin första tid i livet på barnhjärtavdelningen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. När sådant händer är det lätt att känna sig osäker och rädd – och då behöver man trygghet. Någonting att hålla sig fast vid. Någonting som påminner om att det lilla barnet är unikt och speciellt. Inte bara sjukt. Någonting konkret och pedagogiskt men samtidigt mjukt och tröstande. Någonting som en Hjärtekatt (Hjärtekatt-bloggen)

Via bloggen til Virkeverket ble jeg oppmerksom på prosjektet "Hjärtekatten".
Det fødes 1000 hjertesyke barn i Sverige hvert år, og to flotte damer gikk sammen med et mål om å skaffe 100 heklede katter som de små babyene som ble hjerteoprerert skulle få.
Engasjementet i Sverige er stort, og på under to måneder har de allerede fått inn nærmere 400(!!!) katter, og flere er på vei. Prosjektet traff meg rett i hjertet, tenk å kunne få bidra til noe positivt i en babys tøffe start på livet.

Ta en tur innom Hjärtekatten-bloggen, her finner dere hele historien om hvordan prosjektet startet, hva som er målet, hvor langt de har kommet og ikke minst - mønster til å selv å hekle (eller bestille) en hjertekatt.
Hjärtekatten har også egen facebookside, hvor man kan få svar på spørsmål etc.

Kanskje finnes det noen der ute som ønsker å ta på seg noe lignende i Norge også, det hadde vært flott!



Selmer er heklet på nål nr. 3, med Drops Safran og Sandnes Mandarin(Classic tror jeg).
Han ser kanskje mer ut som en bjørn eller en hund, men han er en ekte hjertekatt!

Ellers vil jeg si takk for alle hyggelige kommentarer i det siste. Jeg får av en eller annen grunn ikke kommentert hverken på mine egne innlegg eller andres - andre som har det slik??


3 comments:

  1. Det var en fin katt, det ene bildet der var nesten tredimensjonalt!Det med nærbilde av hjertet, det bare spratt ut av skjermen!
    Synnøve Olava har hatt samme problem som deg med å kommentere, hvis du leser kommentarene til dette blogginnlegget får du kanskje svar :)
    http://olavas.blogspot.com/2011/05/fargerike-heklede-ugler.html

    ReplyDelete
  2. Nydelig katt! Akkurat slike farger som barn elsker, vil jeg tro :) Jeg fikk skikkelig lyst til å lære meg å hekle nå, kjenner jeg!

    ReplyDelete
  3. Tusen takk for tips BodilE, det virket å ta vekk huken med "forbli pålogget". Endelig får jeg kommentert igjen ;-) Takk for koselige kommentarer, hekling er ikke vanskelig "Sassas mamma" - bare prøv ;-)

    ReplyDelete