Showing posts with label bomull. Show all posts
Showing posts with label bomull. Show all posts

Monday, March 19, 2012

Nok en ape..



Denne apen ble laget som innflytningsgave til en kompis. Desverre viste det seg at husets andre beboer, hunden, trodde det var en hundeleke, men jeg satser på at apen lever ennå ;-)

Heklet etter mønster fra Kaptein Biff, med Drops Muskat og Sandnes Mandarin Classic og heklenål nr. 3.


Wednesday, June 8, 2011

Sanna



Selmer har fått en "storesøster" - Sanna.
Heklet etter samme mønster men med tykkere garn, Puppets Lyric, og på heklenål 4.
I dag ble begge hjertekattene sendt til Gøteborg, der de forhåpentligvis kan brukes til kos, moro og trøst.

Wednesday, June 1, 2011

Hjertekatten Selmer



Ibland tar livet oväntade vändningar. Som när ett litet barn föds med hjärtfel och måste tillbringa sin första tid i livet på barnhjärtavdelningen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. När sådant händer är det lätt att känna sig osäker och rädd – och då behöver man trygghet. Någonting att hålla sig fast vid. Någonting som påminner om att det lilla barnet är unikt och speciellt. Inte bara sjukt. Någonting konkret och pedagogiskt men samtidigt mjukt och tröstande. Någonting som en Hjärtekatt (Hjärtekatt-bloggen)

Via bloggen til Virkeverket ble jeg oppmerksom på prosjektet "Hjärtekatten".
Det fødes 1000 hjertesyke barn i Sverige hvert år, og to flotte damer gikk sammen med et mål om å skaffe 100 heklede katter som de små babyene som ble hjerteoprerert skulle få.
Engasjementet i Sverige er stort, og på under to måneder har de allerede fått inn nærmere 400(!!!) katter, og flere er på vei. Prosjektet traff meg rett i hjertet, tenk å kunne få bidra til noe positivt i en babys tøffe start på livet.

Ta en tur innom Hjärtekatten-bloggen, her finner dere hele historien om hvordan prosjektet startet, hva som er målet, hvor langt de har kommet og ikke minst - mønster til å selv å hekle (eller bestille) en hjertekatt.
Hjärtekatten har også egen facebookside, hvor man kan få svar på spørsmål etc.

Kanskje finnes det noen der ute som ønsker å ta på seg noe lignende i Norge også, det hadde vært flott!



Selmer er heklet på nål nr. 3, med Drops Safran og Sandnes Mandarin(Classic tror jeg).
Han ser kanskje mer ut som en bjørn eller en hund, men han er en ekte hjertekatt!

Ellers vil jeg si takk for alle hyggelige kommentarer i det siste. Jeg får av en eller annen grunn ikke kommentert hverken på mine egne innlegg eller andres - andre som har det slik??


Sunday, May 29, 2011

Tøysetopp



Tøysetopp fra Pickles i str 6 år strikket til min tøysetulle som fyller 5 år i sommer.
Det hvite er restegarn fra hekleteppet i forrige innlegg, resten av fargene er Abuelita Økologisk Bomull, også fra Pickles <3

Veldig lettstrikket og rask topp, som det sikkert blir flere av i løpet av sesongen. Det var digg å strikke litt igjen etter uker med hekling!

Monday, May 23, 2011

16 farger, 50 nøster og mange timer senere..



...er pleddet endelig ferdig, og jeg er superfornøyd med resultatet!!

Jeg valgte å hekle det i bomull for det gir et "skarpere" skille mellom fargene, pluss at det er enkelt å maskinvaske.
Rutene er heklet etter mønsteret til Sols(tr)ikke, men jeg heklet de sammen litt annerledes (i flere av rundens luftmasker), samt droppet den ytterste borden.

Det gikk med mye mer garn enn jeg trodde, jeg brukte 2 nøster av hver farge, samt ca 20 nøster hvitt. Jeg brukte Puppets Lyric på heklenål 4.
Pleddet ble stort, godt og varmt!




Monday, April 25, 2011

Påskepussel



For en perfekt påske vi har hatt i år!
Det er ikke ofte man kan hekle i bikini i påsken for å si det sånn ;-)
Jeg har rukket å fått sydd, strikket og heklet i påsken, i tillegg til masse uteaktiviteter med familie og venner, kan ikke bli bedre enn det!!

Øverst til venstre er et Søtnos-sett fra Pickles (uten leggvarmere), i str nyfødt, som blir en fremtidig barselgave.
Jeg vet mange synes patentstrikk vokser raskt, men jeg synes jeg strikker og strikker og strikker... uten fremgang. Dere ser sikkert at jeg har forskjøvet mønsteret en maske under ermhullene. Ikke planlagt, men jeg var heldig likevel, for det ser i grunnen helt greit ut. Strikket med Pickles Pure Alpaca.

Øverst til høyre er en duk til verandabordet, sydd med stoff fra Kaspara.
Den ser i grunnen litt putetrekk-tekstiltimeprosjekt-aktig ut, men siden fargene er fine duger den til sitt bruk. Dessuten tåler den 60 graders vask, og det er greit når det stadig er ketchup og barnehender rundt bordet ;-)

Nederst er diverse heklelapper som skal bli til et pledd til den nye sofaen vi har bestilt. Jeg har montert ca 60 lapper til nå, og har vel omtrent 120 igjen +/-, så hvis det blir lite blogging fremover vet dere grunnen...

Jeg håper dere har hatt en super påske, og at varmen har kommet for å bli.
God hverdag i morgen!

Friday, April 8, 2011

Fargefest



Mens jeg ventet på en garnpakke dro jeg frem heklenåla igjen. Denne gangen ble det en tosidig pute. Siden jeg ikke brukte mønster, og knapt nok målebånd, ble den litt skeiv og rar, men det setter jeg på hjemmelaget-sjarm-kvoten.
Heklet på pinne 4 med bomullsgarnet Puppets Lyric.
Liker du å hekle puter og pledd finner du masse fint på bloggen til Sefta Holm Design.

PS: Lampa er ikke en djevel, det er en okse ;-)



Wednesday, April 6, 2011

Giveaway



Jeg setter veldig stor pris på tilbakemeldingene, følgerne og besøkene jeg får på bloggen.
For ikke å snakke om alle de fine bloggene jeg får lese og hente inspirasjon fra.

Legg igjen noen ord på dette innlegget, så er du med i trekningen av 6 hesper Pickles Tynn Økologisk Bomull i fargene himmel, vanilje og blek jord. Her finner du mønster som passer til garnet.

Giveawayen avsluttes førstkommende lørdag kl 24:00, og vinneren utropes forhåpentligvis på søndag.
Den eneste kriteriet for å være med er at du liker å strikke,hekle eller har en annen hobby du kan bruke garnet til ;-)

Thursday, March 3, 2011

Elg i solnedgang





Jeg liker dyr med horn, og da jeg kom over oppskriften på "Elgen Helge" klarte jeg ikke å la være å lage en. Veldig snilt av Cecilie å dele mønsteret sitt helt gratis. Takk!
Jeg er tydligvis inne i en hekledal for tiden, men jeg har to strikkeprosjekt på pinnene også altså, kommer snart ;-)

Elgen Bjørn er heklet med garnet Puppets Lyric .
Ikke så blankt som jeg normalt liker, men helt greit, og riktig tykkelse for mønsteret.
Det gikk med 50g av hver farge, og det var minimalt med garn igjen.
Heklet på nål nr. 4

Bjørn ga meg påskudd til å vise frem den nymalte kjøkkenveggen vår.
Veldig fornøyd med både maling og farge. Malingen er Lady Pure Color og fargekoden er S2040-B10G.





Sunday, February 20, 2011

Monkey business



Kaptein Biff er den som virkelig driver "monkey business". Det geniale mønsteret kan kjøpes her.
Jeg har brukt restegarn av Drops Muskat og Sandnes Mandarin Classic, og apen er heklet på nål nr. 3.
Dattera i huset har bestilt en ny i rosa, den røde og gule kunne lillebror få ;-)

Storepus føler tydligvis at territoriet er truet, men de blir nok venner til slutt...

Saturday, February 12, 2011

Påskeegg i februar??




Fant mønster på påskeegg hos Garnstudio da jeg surfet etter noe som var kjapt og enkelt (etter å ha strikket ferdig mitt første totalt mislykka prosjekt - kommer i egen post senere).
Tenkte at hvis jeg styrer unna de "verste" påskefargene kan de vel kalles pyntekuler dersom man legger godvilja til.
Brukte diverse restegarn i Drops Safran og Sandnes Mandarin , og jeg fikk ikke bestemt meg om jeg skulle velge ut noen farger som passer sammen og bruke disse på flere egg,  eller om jeg skulle ta det som passet meg inn. Som dere ser ble det det siste...
Jeg ser på disse eggene som prøver, det blir sikkert noe mer sesongbetont og matchende etterhvert ;-)

Hekling er moro, men å fylle hekleprosjekter med vatt ikke like gøy. Så jeg spør dere, skal man fylle ting med mye eller lite vatt? Jeg synes det blir like ruglete åkke som..
Men som jeg prøver å fortelle ungene mine - øvelse gjør mester! ;-)



Wednesday, October 27, 2010

Mr. Monkey



Jeg måtte bare ape da jeg så ByVeronica sin søte apekatt ;-)
Oppskriften har snille KapteinBiff laget og delt her. Begge disse jentene har flotte blogger, takk for inspo!

Mr. Monkey blir boende her hos oss, både fordi han ikke har "safety-eyes" og fordi mini digget den.
(Straks) toåringer er såvisst ikke for store for rangler, og det synes mamma'n er skikkelig koselig <3



Apen er heklet med Sandnes Mandarin Classic, på heklenål nr. 3.

Dersom noen lurer passet ikke kjolen i forrige innlegg, skjørtet var fint og passe, men den ble for trang rundt brystet, i flettestrikken. Så jeg får lage en til med flere masker... ETTER JUL. Nå MÅ jeg begynne med julegaver ;-)



Friday, June 18, 2010

Grytekluter ala Fiffi




Jeg som pleier å være ute i siste liten hvert eneste år, har faktisk begynt å planlegge diverse julegaver, eller tilleggsgaver i dette tilfelle.
Jeg har testet ut en gryteklutoppskrift fra Garnstudio, og de ble ganske så søte.
Jenta mi sa "men mamma, det er jo Fiffi jo".. hehe, skjønner hva hun mener for å si det sånn...

Heklet på pinne 3,0 med bomullsgarnet Sandnes Mandarin Naturell som tåler 60 graders vask.
Mon tro hvor godt de beskytter mot varmen, det er ganske store åpninger enkelte steder. Men men, de får henge til pynt (etter et møte strykejernet).