Showing posts with label vest. Show all posts
Showing posts with label vest. Show all posts

Tuesday, April 17, 2012

Enkel hverdagsvest



For tredje gang tas denne vesten av pinnene.
Jeg har tidligere strikket den i oransje og grått, denne gangen er den strikket i Pickles Extra Fine Merino, i fargen Mint.
Mønsteret er gratis, og du finner det her.
Det går bare opp til str 2 år, men det fikser man lett med litt tykkere garn og pinner, og et par cm ekstra på bolen.
Til min 3,5-åring strikket jeg på pinne 4,5 og brukte maskeantallet på størrelse 3-6 mnd.
Den ser kanskje litt "hullete" ut nå, men etter første vask blir den finfin.
Jeg har som vanlig ikke tålmodighet til å skylle opp og tørke strikkeplaggene før jeg tar de i bruk ;-)

Absolutt et av mine favorittmønster til hverdagsvest.


.

Monday, April 25, 2011

Påskepussel



For en perfekt påske vi har hatt i år!
Det er ikke ofte man kan hekle i bikini i påsken for å si det sånn ;-)
Jeg har rukket å fått sydd, strikket og heklet i påsken, i tillegg til masse uteaktiviteter med familie og venner, kan ikke bli bedre enn det!!

Øverst til venstre er et Søtnos-sett fra Pickles (uten leggvarmere), i str nyfødt, som blir en fremtidig barselgave.
Jeg vet mange synes patentstrikk vokser raskt, men jeg synes jeg strikker og strikker og strikker... uten fremgang. Dere ser sikkert at jeg har forskjøvet mønsteret en maske under ermhullene. Ikke planlagt, men jeg var heldig likevel, for det ser i grunnen helt greit ut. Strikket med Pickles Pure Alpaca.

Øverst til høyre er en duk til verandabordet, sydd med stoff fra Kaspara.
Den ser i grunnen litt putetrekk-tekstiltimeprosjekt-aktig ut, men siden fargene er fine duger den til sitt bruk. Dessuten tåler den 60 graders vask, og det er greit når det stadig er ketchup og barnehender rundt bordet ;-)

Nederst er diverse heklelapper som skal bli til et pledd til den nye sofaen vi har bestilt. Jeg har montert ca 60 lapper til nå, og har vel omtrent 120 igjen +/-, så hvis det blir lite blogging fremover vet dere grunnen...

Jeg håper dere har hatt en super påske, og at varmen har kommet for å bli.
God hverdag i morgen!

Wednesday, March 30, 2011

Prosjekt restegarn



Ikke nok med at jeg gikk tom for restegarnet, men garnet finnes ikke lenger heller.. urutinert ;-)
Heldigvis ble jeg reddet av kombinasjonen smarte jenter, Ravelry og en gavmild ukjent.
I tilfelle noen skulle være like urutinerte som meg, her er min solskinnshistorie:
Jeg etterlyste garnet (Pickles Cashmerino) på Pickles sin facebook side. Pickles-jentene foreslo at jeg søkte opp garnet på Ravelry, for da er det jo mulig å sende en melding til de jeg ser har strikket med samme garn tidligere, for å høre om de har en rest liggende.
Ikke mer enn noen minutter etter jeg sendte melding, fikk jeg svar. Joda, snille StrikkDegGlad hadde opptil flere nøster liggende. I løpet av noen få dager lå et nøste i postkassa mi sammen med en koselig lapp, og ikke ei krone ville hun ha for det.
Hipp Hurra for snille mennesker, internett og strikkeglede ;-)

Resultatet av nøstet, pluss min egen rest og et nøste rosa Sublime Cashmerino Silk ble denne vesten:



Jeg begynte å strikke på frihånd, men da jeg kom til ermefellingen husket jeg på et mønster som fulgte med "Foreldre og Barn" i September 2008, og jeg tenkte at den ville passe fint til den ensfargede toppdelen.
Mønsteret er designet av Lene Holme Samsøe, og finnes i heftet "0808 Sandnes Alpakka 0-4 år".
Pga garntykkelse og pinnestørrelse brukte jeg størrelse 6 mnd, og den ble mer enn stor nok for min 4,5 åring (som forøvrig har arvet min sensibilitet for blits stakkars.. haha)
Jaja, så har man vest til neste år også. Våren har kommet for fullt til Østlandet,så det er vel begrenset hvor lenge halvtykke ulplagg kan brukes fremover.

Snart blir det giveaway...stay tuned!

Wednesday, March 9, 2011

Hermegåsa



Det er ikke alltid like stas å være fotomodell, spesielt ikke tidlig på morgenen.. ;-)

Takk til Monstermønster/Merete som gjorde meg klar over mønsteret. Ullvester får man ikke nok av. De er perfekte til å holde passe varme barn akkurat passe varme.
Denne er dessuten rask, enkel og bittelitt mer spennende å strikke enn vanlig ribbestrikk(selv om prinsippet er det samme).

Strikket i Mirasol Alpakka, og siden vesten er strikket med tykkere garn og pinner enn oppskriften tilsier, strikket jeg størrelse 1 år med lengden 2 år.
Satt som et skudd, og er veldig tøyelig pga ribben.
Det gikk med 100 g garn i fargen 2022.

Er du som meg, ikke spesielt glad i montering, strikk på rundpinne. Funker finfint ;-)

Sunday, November 7, 2010

Pebble



En stk Pebble-vest i størrelse 1 år er ferdig. Mønsteret er i babystørrelse, men jeg la til 20 masker, og strikket den 20 rader lenger.
Jeg startet også rillestrikken litt lavere pga fordi jeg innbiller meg at den da vil holde seg penere under/rundt armhullet.
Jeg brukte "Pickles Cashmerino Silk" i fargen "sjøsprøyt", og det gikk med ca 50 g garn.

På skulderen fikk vesten trykknapper. Jeg kjøpte en liten knappepresse i fjor tiltenkt hjemmesydde klær og tøybleier (som det har blitt minimalt av i det siste), og endelig fikk jeg brukt den!
På siden av vesten kommer syv blå elefanter masjerende ;-)

Mormors gamle knapper er også gjenfunnet, endelig!

Saturday, October 16, 2010

En kort og en lang

100 g Abuelita Baby Merino ble til to supermyke "babyundertrøyer" fra Nøstebarnboka, i størrelsene 2 år og 4 mnd.

Undertrøyen fungerer utmerket som vest, selv om den som regel ikke brukes over pysjamasen. Det er kun når mamma trenger bilder til bloggen ;-)

Den brune vesten strikket jeg i fjor, i størrelse 1 år, og som dere ser er den godt brukt..





I morges fikk jeg ryddet opp i garnkurven, det var på tide!




Kos dere med høsten og kulda, nå er det deilig å krype under pleddet med strikketøyet ;-)


Sunday, September 5, 2010

Siden jeg ikke har noe nytt å vise frem, så gir jeg dere "Høstvest in action":


Jeg har ikke klart å la garnet fra Pickles ligge urørt, så på pinnene nå har jeg de gule nøstene med Pickles Extra Fine Merino. Resultatet er nok klart i løpet av et par dager, håper jeg.

Evighetsprosjektet jeg nevnte i forrige innlegg har blitt litt lenger, men ikke så veldig mye. Slik ser det ut per i dag:



Ha en god uke folkens!


Wednesday, August 25, 2010

høstvest



Mønsteret er enkel høstvest i str. 4 år fra Pickles. Nok et lettstrikket, kult barneplagg fra de kreative jentene.
Jeg har brukt restegarn, og som altid er ikke restene like lange som jeg tror. Dere ser det lyseste feltet øverst? Jepp, siden Pickles var utsolgt for Cashmerino silk i denne fargen, måtte de øverste radene strikkes med Sublime cashmerino silk.
Garntype nr. 2 i vesten er Lanett.
Disse to garntypene passet PERFEKT sammen, utrolig mykt resultat, litt bløtere enn 100% lanett, og ikke så slapt som med 100% cashmerino silk.

Ellers er det hussalg som har tatt mye av tiden i det siste. Huset er nå solgt, og vi overtar det nye 1. september. Blir mye maling og møbelsurfing fremover har jeg på følelsen...



Sunday, January 31, 2010

Tutti Frutti



Når 3-åringen får velge farger blir det iallefall ikke kjedelig!
Jo da, denne er strikket før, men denne gangen la jeg på noen masker så den skulle passe litt bedre. 24 ekstra masker rundt livet, og 8 rundt ermene, med størrelse 3 år som utgangspunkt.
Strikket på pinne 3,5 og nok en gang er det Abuelita Baby Merino som er brukt. Jeg brukte 60 gram av "Vinterkinn", og 10 gram av hver av de andre fargene, "Karri", "Oliven" og "Skumring".