Showing posts with label ull. Show all posts
Showing posts with label ull. Show all posts

Monday, April 23, 2012

Leketeppe



..eller katteteppe om du vil.
Husets tre katter er veldig fornøyd med teppet, godt jeg valgte å hekle det i garn som tåler maskinvask ;-)
Oppskriften er nok en gang fra Pickles, "Livs leketeppe" denne gang.
Heklet på pinne 10, med dobbel tråd Dale Freestyle.

Det viser seg at jeg hekler strammere enn Pickles-jentene, så økningen i mønsteret passet ikke helt, med tanke på at teppet ikke ble så rundt og fint som jeg hadde håpet.
 Det er egentlig bare en fin anledning til å lage ett nytt teppe og tilpasse mønsteret litt bedre.
Jeg heklet også flere runder enn mønsteret, men det er jo bare å velge selv hvor stort man ønsker det.

Tuesday, April 17, 2012

Enkel hverdagsvest



For tredje gang tas denne vesten av pinnene.
Jeg har tidligere strikket den i oransje og grått, denne gangen er den strikket i Pickles Extra Fine Merino, i fargen Mint.
Mønsteret er gratis, og du finner det her.
Det går bare opp til str 2 år, men det fikser man lett med litt tykkere garn og pinner, og et par cm ekstra på bolen.
Til min 3,5-åring strikket jeg på pinne 4,5 og brukte maskeantallet på størrelse 3-6 mnd.
Den ser kanskje litt "hullete" ut nå, men etter første vask blir den finfin.
Jeg har som vanlig ikke tålmodighet til å skylle opp og tørke strikkeplaggene før jeg tar de i bruk ;-)

Absolutt et av mine favorittmønster til hverdagsvest.


.

Monday, April 9, 2012

Genser til meg selv



Hva er toppen av optimisme?
Når en småbarnsmor strikker genser i hvitt garn som ikke kan vaskes i maskin?
Muligens..

Sist jeg strikket genser til meg selv gikk jeg på ungdomsskolen. Da jeg oppdaget at den ble sånn ca fem størrelser for stor ga jeg opp hele prosjektet.
Men da jeg så Pickles sin "God Morgen-genser" fant jeg ut at det var på tide med ett nytt forsøk.

Genseren er strikket i størrelse M, med nesten 400 g Abuelita Tjukk Merino i fargen Snøkrystall, på pinne 5,5 og 6.
Den ble veldig myk, og siden den er strikket på tjukke pinner er den både luftig og varm. Rask å strikke var den også.

Håper dere alle har hatt en fin påske!


Friday, March 30, 2012

Anorakk til påske!



Minstemann har fått seg  Oslo-anorakk i retrofarger. Mønsteret er nok en gang fra Pickles, og den er strikket i Abuelita Tjukk Merino, på pinne 5,5 og 6,  størrelse 3-4 år.

Genialt mønster, da hele genseren strikkes i ett stykke, foruten ermene som settes på med raglanfelling.

Tror den hadde gjort seg i voksen størrelse også ;-)

God Påske!!


Sunday, March 25, 2012

Bestemorruter til kjellerstua




Jeg fant ut at det var på tide å bli kvitt litt restegarn. Noe som endte med at jeg måtte kjøpe mer garn, et ikke ukjent fenomen når det gjelder mine restegarnprosjekter ;-)

24 store bestemorruter, heklet på heklenål nr. 3 og med mange typer garn . Pga noe forskjell i strikkefastheten på garnet ble pleddet litt ruglete, men like godt for det;-)

Jeg fulgte ingen oppskrift, kan du hekle en bestemorrute er dette superenkelt. Fordelen med store bestemorruter er at du slipper mange små deler. Rundt kantene heklet jeg bare to runder med 3*staver i mellomrommene, samt en rad fastmasker.





Jeg vet at boka "Helt enkel hekling" av Tove Fevang har mønster på et samme teppet, bare med en annen kant rundt.

Monday, March 5, 2012

I proudly present

Puff   Mama




Gratismønster fra Pickles, strikket på pinne 10, og det gikk med 2 nøster Pickles Fat & Happy, totalt 1000 g.
Veldig enkel og rask strikk, gjort unna på noen få kvelder.
Puffen er fylt med en dyne,to puter, ett laken og noen avlagte klesplasgg, alt pent pakket inn i et dynetrekk i omtrent samme farge som garnet.
Det var tungt å snurpe puffen, men med hjelp av litt bomullsgarn som ikke ryker gikk det til slutt.



Benytter anledningen til å vise frem vår nytapetserte vegg. Tapeten er fra Eijffingers Petit Fours kolleksjon, og etter at den har ligget i boden i ett års tid var det på tide å få den opp på veggen.


Monday, April 25, 2011

Påskepussel



For en perfekt påske vi har hatt i år!
Det er ikke ofte man kan hekle i bikini i påsken for å si det sånn ;-)
Jeg har rukket å fått sydd, strikket og heklet i påsken, i tillegg til masse uteaktiviteter med familie og venner, kan ikke bli bedre enn det!!

Øverst til venstre er et Søtnos-sett fra Pickles (uten leggvarmere), i str nyfødt, som blir en fremtidig barselgave.
Jeg vet mange synes patentstrikk vokser raskt, men jeg synes jeg strikker og strikker og strikker... uten fremgang. Dere ser sikkert at jeg har forskjøvet mønsteret en maske under ermhullene. Ikke planlagt, men jeg var heldig likevel, for det ser i grunnen helt greit ut. Strikket med Pickles Pure Alpaca.

Øverst til høyre er en duk til verandabordet, sydd med stoff fra Kaspara.
Den ser i grunnen litt putetrekk-tekstiltimeprosjekt-aktig ut, men siden fargene er fine duger den til sitt bruk. Dessuten tåler den 60 graders vask, og det er greit når det stadig er ketchup og barnehender rundt bordet ;-)

Nederst er diverse heklelapper som skal bli til et pledd til den nye sofaen vi har bestilt. Jeg har montert ca 60 lapper til nå, og har vel omtrent 120 igjen +/-, så hvis det blir lite blogging fremover vet dere grunnen...

Jeg håper dere har hatt en super påske, og at varmen har kommet for å bli.
God hverdag i morgen!

Wednesday, March 30, 2011

Prosjekt restegarn



Ikke nok med at jeg gikk tom for restegarnet, men garnet finnes ikke lenger heller.. urutinert ;-)
Heldigvis ble jeg reddet av kombinasjonen smarte jenter, Ravelry og en gavmild ukjent.
I tilfelle noen skulle være like urutinerte som meg, her er min solskinnshistorie:
Jeg etterlyste garnet (Pickles Cashmerino) på Pickles sin facebook side. Pickles-jentene foreslo at jeg søkte opp garnet på Ravelry, for da er det jo mulig å sende en melding til de jeg ser har strikket med samme garn tidligere, for å høre om de har en rest liggende.
Ikke mer enn noen minutter etter jeg sendte melding, fikk jeg svar. Joda, snille StrikkDegGlad hadde opptil flere nøster liggende. I løpet av noen få dager lå et nøste i postkassa mi sammen med en koselig lapp, og ikke ei krone ville hun ha for det.
Hipp Hurra for snille mennesker, internett og strikkeglede ;-)

Resultatet av nøstet, pluss min egen rest og et nøste rosa Sublime Cashmerino Silk ble denne vesten:



Jeg begynte å strikke på frihånd, men da jeg kom til ermefellingen husket jeg på et mønster som fulgte med "Foreldre og Barn" i September 2008, og jeg tenkte at den ville passe fint til den ensfargede toppdelen.
Mønsteret er designet av Lene Holme Samsøe, og finnes i heftet "0808 Sandnes Alpakka 0-4 år".
Pga garntykkelse og pinnestørrelse brukte jeg størrelse 6 mnd, og den ble mer enn stor nok for min 4,5 åring (som forøvrig har arvet min sensibilitet for blits stakkars.. haha)
Jaja, så har man vest til neste år også. Våren har kommet for fullt til Østlandet,så det er vel begrenset hvor lenge halvtykke ulplagg kan brukes fremover.

Snart blir det giveaway...stay tuned!

Wednesday, March 9, 2011

Hermegåsa



Det er ikke alltid like stas å være fotomodell, spesielt ikke tidlig på morgenen.. ;-)

Takk til Monstermønster/Merete som gjorde meg klar over mønsteret. Ullvester får man ikke nok av. De er perfekte til å holde passe varme barn akkurat passe varme.
Denne er dessuten rask, enkel og bittelitt mer spennende å strikke enn vanlig ribbestrikk(selv om prinsippet er det samme).

Strikket i Mirasol Alpakka, og siden vesten er strikket med tykkere garn og pinner enn oppskriften tilsier, strikket jeg størrelse 1 år med lengden 2 år.
Satt som et skudd, og er veldig tøyelig pga ribben.
Det gikk med 100 g garn i fargen 2022.

Er du som meg, ikke spesielt glad i montering, strikk på rundpinne. Funker finfint ;-)

Monday, January 24, 2011

Stjerne på stjerne



Jeg er svak for stjernestrikk <3
Da Pickles la ut "Lazy Daisy Pyntesett" var jeg solgt. Mannen var skeptisk underveis, og ordene "jentete" og "dukketøy" ble nevnt.
Men jeg ga ikke opp, og mannet opp antrekket med sterke farger og maskuline knapper. Jeg ble mer enn fornøyd med det ferdige resultatet, og mottageren likeså.
Eneste aberet var noe som lignet en senebetennelse(er det mulig???) i høyre ringfinger etter alle stjernene... ;-)

Jeg hadde ikke tid til å vente på garn fra Pickles, så jeg prøvde meg på en (for meg) ny garntype; Mirasol Alpakka.
Jeg har egentlig Alpakka-fobi, jeg klør bare jeg hører ordet, men dette garnet overrasket meg positivt. Det var mykt, blankt og ikke så hårete som andre alpakka-typer jeg har prøvd. Og best av alt, 3 kroner pr. solgt nøste går til skoledrift i Peru!
Jeg brukte fargene 2002, 2012 og 2025.

Retsegarnet ble til en matchende lue. Mønsteret er hentet fra Pickles sitt "lekesett", og ble strikket med dobbelt garn.
Totalt på hele "settet" brukte jeg 200 g blått, 50 g lime og 50 g beige.
Ikke så mye som en garnstump ble igjen ;-)

Sunday, January 16, 2011

Rester til meg selv

Jeg prøver meg på en bloggpost fra min nye iPhone. Tror ikke det blir en vane for å si det sånn...
I romjula prøvde jeg å bli kvitt litt garn. Fem nøster Sandes Smart og Mor Aase klarte jeg å bli kvitt;-) Resultatet ble lange strømper til meg selv. Fargene viser at jeg vanligvis strikket til barn, men hva gjør vel det? Mønsteret fant jeg på garnstudio, og de er strikket på pinne 4.

Thursday, January 6, 2011

Fjorårets julegaver

Godt Nytt År folkens.
Det ble visst en bloggpause på meg. Ikke fordi jeg er lei eller ikke har strikket, men heller en kombinasjon av at jeg ikke ønsket å vise frem julegaver før julaften og også pga all sykdom vi har hatt i huset i det siste.
Men nå er det nytt år, og nye muligheter!!!

Det ble flere hjemmestrikkede julegaver i år enn i fjor i allefall, til tross for at jeg (som vanlig) begynte i siste liten.

Pebble ble gitt til min lille nevø på ett år.

Svoger Marius måtte selvfølgelig få noe som passer navnet hans, så da ble det matchende Marius-luer til han og svigerinnen min.
Mønsteret er fra Sandnes Garn sitt hefte "Klassikere", og de er strikket
med Sandnes Smart.


Av restegarnet etter luene ble det en hundegenser til Milo. Jeg brukte "Agnes sweater"-mønsteret som en mal, og la til noen masker her og der og strikket inn mønster. Jeg vet ikke helt hvordan det er med copyright og slike ting når det gjelder Mariusmønsteret, men satser på at det går greit, eller?


Svigerinne D og svoger O fikk heklefigurene Plipp og Plopp. Mønsteret er fra denne boka. De er heklet med Drops Muskat på nål nr. 3.


Lillesøster fikk et par Frøkenvotter fra Pickles. Strikket med Abuelita Mystisk Blanding.


Hastegaven ble et par sokker til svigermor strikket i tykt garn. Veldig myke og deilige, men fargene ble ikke helt som jeg trodde. Strikket med Drops Eskimo, farge 42. Oppskriften finner du her, hos garnstudio.


Koselig å gi bort hjemmestrikkede ting!
Nyttårsforsettet på strikkefronten er å strikke noe fint til mannen.
Han har mast en god stund nå, men jeg er ikke så glad i store prosjekter, til det er jeg for utålmodig. Men han fortjener det, så nå skal jeg ta meg sammen.
Wish me luck ;-)

Sunday, November 7, 2010

Pebble



En stk Pebble-vest i størrelse 1 år er ferdig. Mønsteret er i babystørrelse, men jeg la til 20 masker, og strikket den 20 rader lenger.
Jeg startet også rillestrikken litt lavere pga fordi jeg innbiller meg at den da vil holde seg penere under/rundt armhullet.
Jeg brukte "Pickles Cashmerino Silk" i fargen "sjøsprøyt", og det gikk med ca 50 g garn.

På skulderen fikk vesten trykknapper. Jeg kjøpte en liten knappepresse i fjor tiltenkt hjemmesydde klær og tøybleier (som det har blitt minimalt av i det siste), og endelig fikk jeg brukt den!
På siden av vesten kommer syv blå elefanter masjerende ;-)

Mormors gamle knapper er også gjenfunnet, endelig!

Monday, November 1, 2010

Sokker må man ha



Perfekte til barnehagebruk.
Oppskrift fra Nøstebarnsboka, "Sokker i tretrådsgarn" tror jeg den heter, størrelse 3-5 år.
Strikket med rester av Sandnes Smart. Ikke favorittgarnet mitt akkurat, men helt greit til sokker som skal utenpå strømpebukser ;-)


Sunday, October 24, 2010

En stor finkjole




Jeg ble så glad da Pickles kom med størrelse størrelser av mønsteret "En liten finkjole". Jeg har ønsket å strikke kjolen til storesøster i lange tider, men jeg har bare ikke fått somlet meg til å forstørre størrelsen.
Enda bedre var det at fire nøster med Pickles Silk Sorbet, i noe jeg tror er fargen "skogsbær", var blant alt det flotte garnet jeg vant tidligere i høst.
I vevstrikken brukte jeg dobbel tråd Askeladen silkeull og dobbel tråd Pickles Merino Silk i fargen fløyel (også fra gavepakken).
Jeg brukte ca 120 g av grunnfargen for størrelse 3-4 år, og hele kjolen ble strikket på pinne 3,25.
En hvit stjerneknapp til kneppingen.

Resultatet ble en skikkelig fin kjole, og silkegarnet gjør at den skinner akkurat slik små jenter liker at finkjolene deres gjør.
Jeg mistenker at den er litt i minste laget for fireåringen min, men håper den kan brukes som en tunika. Hun sover nå, men i morgen skal det prøves, actionbilder kommer dersom den passer. Hvis ikke blir den en flott julegave ;-)



Saturday, October 16, 2010

En kort og en lang

100 g Abuelita Baby Merino ble til to supermyke "babyundertrøyer" fra Nøstebarnboka, i størrelsene 2 år og 4 mnd.

Undertrøyen fungerer utmerket som vest, selv om den som regel ikke brukes over pysjamasen. Det er kun når mamma trenger bilder til bloggen ;-)

Den brune vesten strikket jeg i fjor, i størrelse 1 år, og som dere ser er den godt brukt..





I morges fikk jeg ryddet opp i garnkurven, det var på tide!




Kos dere med høsten og kulda, nå er det deilig å krype under pleddet med strikketøyet ;-)


Wednesday, September 15, 2010

De gule nøstene



med Pickles Extra Fine Merino har blitt til en retrolook-jakke til minstemann.
Mønsteret er "søt sukkertøyjakke" fra Pickles, og for at den skulle passe til en (snart) toåring er den strikket på pinne 4,5, og jeg har lagt til et par cm på bolen og ermene. Det gikk med ca 160-170 g av hovedgarnet, og noen få gram av de andre fargene.
Perfekt til restegarn, her fikk jeg brukt noen meter av både Sublime cahmerino, Lanett og sisu, og vevstrikken var morsom og enkel.
Knapper mangler, da knappesamlingen min er pakket ned for flytting, vask og press hadde heller ikke vært dumt ser jeg ;-)

Elles ser hverdagen stort sett slik ut for tiden:



Vi prøver å få gjort så mye som mulig før møbler og slikt skal flyttes inn, så bortsett fra barn og jobb går det ut over det meste. Men fint blir det, og både før- og etter- bilder blir tatt.

Jeg kommer sterkere tilbake!


Sunday, September 5, 2010

Siden jeg ikke har noe nytt å vise frem, så gir jeg dere "Høstvest in action":


Jeg har ikke klart å la garnet fra Pickles ligge urørt, så på pinnene nå har jeg de gule nøstene med Pickles Extra Fine Merino. Resultatet er nok klart i løpet av et par dager, håper jeg.

Evighetsprosjektet jeg nevnte i forrige innlegg har blitt litt lenger, men ikke så veldig mye. Slik ser det ut per i dag:



Ha en god uke folkens!


Wednesday, September 1, 2010

Wednesday I´m in love



Premien fra Pickles har kommet!
Det er tonnevis med silke, kasjmir, økologisk bomull, merino, strikkepinner og maskemarkører. Til og med det nye cashwool-garnet, som hadde en kul struktur.
Det beste av alt er at det er både ukjente garntyper og utypiske farger for meg. Jeg gleder meg til å eksprimentere utover høsten ;-)
De tre hespene i beige "Abuelita Mystisk Blanding" roper på meg selv om jeg har lovet meg selv å bli ferdig med et "evighetsprosjekt" jeg har på pinnene før jeg begynner på noe annet. Vi får se...

Vi tok over det nye huset i dag, og en ting er sikkert - det spøker for hjemmestrikkede julegaver i år. Jeg kan antagelig male og pusse og sparkle i åresvis fremover... En måned har vi på oss før vi må ut herfra, så blir det stille fra meg så vet dere hvorfor.


Wednesday, August 25, 2010

høstvest



Mønsteret er enkel høstvest i str. 4 år fra Pickles. Nok et lettstrikket, kult barneplagg fra de kreative jentene.
Jeg har brukt restegarn, og som altid er ikke restene like lange som jeg tror. Dere ser det lyseste feltet øverst? Jepp, siden Pickles var utsolgt for Cashmerino silk i denne fargen, måtte de øverste radene strikkes med Sublime cashmerino silk.
Garntype nr. 2 i vesten er Lanett.
Disse to garntypene passet PERFEKT sammen, utrolig mykt resultat, litt bløtere enn 100% lanett, og ikke så slapt som med 100% cashmerino silk.

Ellers er det hussalg som har tatt mye av tiden i det siste. Huset er nå solgt, og vi overtar det nye 1. september. Blir mye maling og møbelsurfing fremover har jeg på følelsen...