Friday, December 25, 2009

Den eneste hjemmestrikka julegaven

...fikk Milo, min lille "nevø".




Morsom å strikke, og morsom å se i bruk ;-)

Jeg brukte Mor Aase-garn jeg hadde liggende, i superwash kvalitet da genseren må tåle snø og regn.
Strikket på pinne 3,5 og 4, og mønsteret er hentet fra denne boka.

Håper alle har hatt en god jul, og at romjula blir like bra!



Sunday, December 13, 2009

Når nettene blir lange..



Da trengs en varm og god jakke i jule-og adventsfargr!
Mønsteret er, nok en gang, fra Garnstudio. Den er strikket på pinne 2,5 og det gikk med syv nøster Dale babyull (fire røde og tre lilla).
Jakka er bred i størrelsen så den ble litt stor både i vidde og ermlengde, men det positive med det er at den forhåpentligvis passer julen 2010 også ;-)

Et provisorisk actionbilde ble tatt mens eieren fortsatt var iført pysjamas, og med frokosten i hånda.


Sløv bloggoppdatering beklages. Unnskyldningen er syke unger, julegavestrikk som ikke kan røpes og langdryge prosjekter (som denne julejakka).




GOD JUL!



Thursday, November 12, 2009

Lillebror har bursdag

Jeg innser at jeg ikke lenger har en baby, jeg har en stor liten gutt på 1 år!
Hvor ble tiden av???
Gaven ble godt mottatt, og siden du hadde din første ordentlige dag i barnehagen i går, måtte du jo ha med den obligatoriske bursdagskaka i dag (selv om du ikke fikk spise den selv...)
Gratulerer med dagen gutten min!




Slik så du ut for et år siden:





Wednesday, November 4, 2009

Vintagevotter og Snickerskake.



Digger gode, gamle votter. Nå skal jeg ikke fryse på hendene på vei til jobb!
Strikket i Sandnes Smart (blir ingen favoritt, men kjekt at de kan vaskes i maskin og tåler snø) på pinne 3,5. Oppskriften finner du, på engelsk, her.

Ellers har jeg prøvd meg på Snickerskake.
Med en syk gutt i hus gikk det litt fort i svingene, så jeg glemte kaffe i glasuren, og kakebunnen ble i overkant seig..haha
Kaka var i søteste laget, men den glir nok ned ;-)
Oppskrift står bak på peanøttposen fra REMA1000, men du finner den også her.






Friday, October 30, 2009

Kjekkasgenser med fjortismonster



Nok et Picklesmønster, "Kjekkasgenser" denne gangen. Strikket i dobbel Pickles baby merino, kanskje det mykeste og glatteste ullgarnet jeg har vært borti. Litt vanskelig å feste trådene pent med garnet, men ellers å anbefale.
Strikket genseren på pinne 4,5 (anbefalt 5, men det har jeg ikke), i str 2 år pga mindre pinner, og lengde 1 år. Super fornøyd med resultatet, en deilig ullgenser til lillebror. Actionpics will come ;-)

Fjortismonsteret er inspirert av Monstermønster sine kule monster.





Sunday, October 18, 2009

Til hverdags og fest - vest

Falt for denne oppskriften hos Pickles.
Hovedfargen er Abuelita baby merino, og daisyene er strikket i Askeladen 2-tråds merino og silkeull.
Jeg kommer til å strikke mer i Abuelita, jeg likte både tykkelsen, utseende og føyeligheten til garnet.

Jeg strikker ikke løsest i gata, så var litt sår i fingertuppene etter alle radene med daisyer, og vesten ble desverre i minste laget til storesøster selv om jeg prøvde å strikke løst.
Mulig dette blir en fremtidig gave til en liten jente ;-)






Sunday, October 11, 2009

Høstsokker

Etter en uke på stranda i Portugal kom vi hjem til kald høst her hjemme.
Storesøster trengte varme sokker til barnehagebruk, så da var det bare å hive seg rundt.

Strikket først et par i oransje 3-tråds merino fra Askeladen, men tenkte det kunne være greit med sokker som tåler litt mer av både vask og vann, så strikket et par til i Drops Fabel.
Begge er strikket etter mønster fra Garnstudio, de oransje i dette mønsteret, og de brune i dette.





Mariusdressen har ligget litt på vent, men en sneakpeek skal dere få. Her får lillebror prøve det ene ermet. Den strikkes i str 2 år, og blir derfor mer enn stor nok. Og nei, jeg er ikke AaFK-fan... ;-)