Friday, October 30, 2009

Kjekkasgenser med fjortismonster



Nok et Picklesmønster, "Kjekkasgenser" denne gangen. Strikket i dobbel Pickles baby merino, kanskje det mykeste og glatteste ullgarnet jeg har vært borti. Litt vanskelig å feste trådene pent med garnet, men ellers å anbefale.
Strikket genseren på pinne 4,5 (anbefalt 5, men det har jeg ikke), i str 2 år pga mindre pinner, og lengde 1 år. Super fornøyd med resultatet, en deilig ullgenser til lillebror. Actionpics will come ;-)

Fjortismonsteret er inspirert av Monstermønster sine kule monster.





Sunday, October 18, 2009

Til hverdags og fest - vest

Falt for denne oppskriften hos Pickles.
Hovedfargen er Abuelita baby merino, og daisyene er strikket i Askeladen 2-tråds merino og silkeull.
Jeg kommer til å strikke mer i Abuelita, jeg likte både tykkelsen, utseende og føyeligheten til garnet.

Jeg strikker ikke løsest i gata, så var litt sår i fingertuppene etter alle radene med daisyer, og vesten ble desverre i minste laget til storesøster selv om jeg prøvde å strikke løst.
Mulig dette blir en fremtidig gave til en liten jente ;-)






Sunday, October 11, 2009

Høstsokker

Etter en uke på stranda i Portugal kom vi hjem til kald høst her hjemme.
Storesøster trengte varme sokker til barnehagebruk, så da var det bare å hive seg rundt.

Strikket først et par i oransje 3-tråds merino fra Askeladen, men tenkte det kunne være greit med sokker som tåler litt mer av både vask og vann, så strikket et par til i Drops Fabel.
Begge er strikket etter mønster fra Garnstudio, de oransje i dette mønsteret, og de brune i dette.





Mariusdressen har ligget litt på vent, men en sneakpeek skal dere få. Her får lillebror prøve det ene ermet. Den strikkes i str 2 år, og blir derfor mer enn stor nok. Og nei, jeg er ikke AaFK-fan... ;-)





Thursday, September 24, 2009

Til Kornelius

Små, myke gaver til en nyfødt gutt. Endelig fikk jeg brukt litt av silke/kasjmir/ullgarnet fra Pickles.

Vottene er "Devil-mittens", mitt første (men ikke siste) forsøk på engelsk mønster. Lua er "glattstrikket hjelmlue" fra Garnstudio.
Begge er strikket i størrelse 0-3 måneder, men vottene virket litt små og lua litt stor, så lille Kornelius skal få vottene i større størrelse til å matche lua i vinter.





Wednesday, September 16, 2009

Muffins in my ♥

Pickles legger stadig ut nye muffinsoppskrifter, og siden jeg har masse svigermorplukka blåbær i frysa tenkte jeg det kunne passe å bruke de i "Blåbærmuffins med litt ekstra godis på".
Mens jeg var i gang lagde jeg også et brett med "Trippel sjokkismuffins".





Jeg strikker fortsatt på Mariusdressen , og nå mangler "kun" en arm, halskant og montering.


Tuesday, September 8, 2009

Trøye



Med høsten kommer monteringsinspirasjon.
Nøstebarntrøya har ligget umontert et par måneder, men nå har den blitt montert og fått snømannknapper i tre.

Den passet perfekt til lillebror, og stretchy som den er vil den sikkert holde et godt stykke utover vinteren.



Oppskriften er babyundertrøye fra "Strikk til nøstebarn", strikket i Askeladen 2-tråds merinoull på pinne 4.



Wednesday, September 2, 2009

Fra jenteklær til gutteklær +++

Jeg har farget ulltøy!
Rosa ble brunt, og kan nå arves av lillebror;-)
Jeg brukte Herdins salt og tekstilfarge (kjøpt på Jernia) i fargen "mørkebrun".
Før (ferdig vætet):

Etter:


På pinnene sa du?
Vel, etter en ukes(!!!) strikking er dette alt jeg har å vise frem. Mariusdress i litt alternative farger skal det bli, og det tar en halv evighet med pinner 2,5 og 3, og en strikkefasthet på 28 masker. Men siden jeg liker tynt garn, og lillebror er en varm gutt, tror jeg dressen vil bli en favoritt.


Har også vært innom stoff og stil, og kom hjem med noe jeg tror kommer til å bli en heldress i fleece.


Ellers må jeg innrømme, etter å ha sett meg tilbake i bloggen, at oransje har tatt litt over for lilladilla´n jeg har hatt siden storesøster ble født. Helt ubevisst har denne fargen sneket seg med i (altfor?) mange prosjekter i det siste.
Kanksje det er fordi vi har tapetsert den ene veggen på kjøkkenet i nettopp oransje?