Thursday, November 12, 2009

Lillebror har bursdag

Jeg innser at jeg ikke lenger har en baby, jeg har en stor liten gutt på 1 år!
Hvor ble tiden av???
Gaven ble godt mottatt, og siden du hadde din første ordentlige dag i barnehagen i går, måtte du jo ha med den obligatoriske bursdagskaka i dag (selv om du ikke fikk spise den selv...)
Gratulerer med dagen gutten min!




Slik så du ut for et år siden:





Wednesday, November 4, 2009

Vintagevotter og Snickerskake.



Digger gode, gamle votter. Nå skal jeg ikke fryse på hendene på vei til jobb!
Strikket i Sandnes Smart (blir ingen favoritt, men kjekt at de kan vaskes i maskin og tåler snø) på pinne 3,5. Oppskriften finner du, på engelsk, her.

Ellers har jeg prøvd meg på Snickerskake.
Med en syk gutt i hus gikk det litt fort i svingene, så jeg glemte kaffe i glasuren, og kakebunnen ble i overkant seig..haha
Kaka var i søteste laget, men den glir nok ned ;-)
Oppskrift står bak på peanøttposen fra REMA1000, men du finner den også her.






Friday, October 30, 2009

Kjekkasgenser med fjortismonster



Nok et Picklesmønster, "Kjekkasgenser" denne gangen. Strikket i dobbel Pickles baby merino, kanskje det mykeste og glatteste ullgarnet jeg har vært borti. Litt vanskelig å feste trådene pent med garnet, men ellers å anbefale.
Strikket genseren på pinne 4,5 (anbefalt 5, men det har jeg ikke), i str 2 år pga mindre pinner, og lengde 1 år. Super fornøyd med resultatet, en deilig ullgenser til lillebror. Actionpics will come ;-)

Fjortismonsteret er inspirert av Monstermønster sine kule monster.





Sunday, October 18, 2009

Til hverdags og fest - vest

Falt for denne oppskriften hos Pickles.
Hovedfargen er Abuelita baby merino, og daisyene er strikket i Askeladen 2-tråds merino og silkeull.
Jeg kommer til å strikke mer i Abuelita, jeg likte både tykkelsen, utseende og føyeligheten til garnet.

Jeg strikker ikke løsest i gata, så var litt sår i fingertuppene etter alle radene med daisyer, og vesten ble desverre i minste laget til storesøster selv om jeg prøvde å strikke løst.
Mulig dette blir en fremtidig gave til en liten jente ;-)






Sunday, October 11, 2009

Høstsokker

Etter en uke på stranda i Portugal kom vi hjem til kald høst her hjemme.
Storesøster trengte varme sokker til barnehagebruk, så da var det bare å hive seg rundt.

Strikket først et par i oransje 3-tråds merino fra Askeladen, men tenkte det kunne være greit med sokker som tåler litt mer av både vask og vann, så strikket et par til i Drops Fabel.
Begge er strikket etter mønster fra Garnstudio, de oransje i dette mønsteret, og de brune i dette.





Mariusdressen har ligget litt på vent, men en sneakpeek skal dere få. Her får lillebror prøve det ene ermet. Den strikkes i str 2 år, og blir derfor mer enn stor nok. Og nei, jeg er ikke AaFK-fan... ;-)





Thursday, September 24, 2009

Til Kornelius

Små, myke gaver til en nyfødt gutt. Endelig fikk jeg brukt litt av silke/kasjmir/ullgarnet fra Pickles.

Vottene er "Devil-mittens", mitt første (men ikke siste) forsøk på engelsk mønster. Lua er "glattstrikket hjelmlue" fra Garnstudio.
Begge er strikket i størrelse 0-3 måneder, men vottene virket litt små og lua litt stor, så lille Kornelius skal få vottene i større størrelse til å matche lua i vinter.





Wednesday, September 16, 2009

Muffins in my ♥

Pickles legger stadig ut nye muffinsoppskrifter, og siden jeg har masse svigermorplukka blåbær i frysa tenkte jeg det kunne passe å bruke de i "Blåbærmuffins med litt ekstra godis på".
Mens jeg var i gang lagde jeg også et brett med "Trippel sjokkismuffins".





Jeg strikker fortsatt på Mariusdressen , og nå mangler "kun" en arm, halskant og montering.