Friday, March 30, 2012

Anorakk til påske!



Minstemann har fått seg  Oslo-anorakk i retrofarger. Mønsteret er nok en gang fra Pickles, og den er strikket i Abuelita Tjukk Merino, på pinne 5,5 og 6,  størrelse 3-4 år.

Genialt mønster, da hele genseren strikkes i ett stykke, foruten ermene som settes på med raglanfelling.

Tror den hadde gjort seg i voksen størrelse også ;-)

God Påske!!


Sunday, March 25, 2012

Bestemorruter til kjellerstua




Jeg fant ut at det var på tide å bli kvitt litt restegarn. Noe som endte med at jeg måtte kjøpe mer garn, et ikke ukjent fenomen når det gjelder mine restegarnprosjekter ;-)

24 store bestemorruter, heklet på heklenål nr. 3 og med mange typer garn . Pga noe forskjell i strikkefastheten på garnet ble pleddet litt ruglete, men like godt for det;-)

Jeg fulgte ingen oppskrift, kan du hekle en bestemorrute er dette superenkelt. Fordelen med store bestemorruter er at du slipper mange små deler. Rundt kantene heklet jeg bare to runder med 3*staver i mellomrommene, samt en rad fastmasker.





Jeg vet at boka "Helt enkel hekling" av Tove Fevang har mønster på et samme teppet, bare med en annen kant rundt.

Monday, March 19, 2012

Nok en ape..



Denne apen ble laget som innflytningsgave til en kompis. Desverre viste det seg at husets andre beboer, hunden, trodde det var en hundeleke, men jeg satser på at apen lever ennå ;-)

Heklet etter mønster fra Kaptein Biff, med Drops Muskat og Sandnes Mandarin Classic og heklenål nr. 3.


Monday, March 12, 2012

Settekasser






Etter å ha lett på utallige loppemarkeder uten hell ble jeg veldig glad da jeg så at Kremmerhuset hadde fått inn settekasser.
Settekassene er dekorert med tapetprøver fra "Wallpaper from the 70s", og malt med diverse maling.
Ungene fikk hver sin, og resten blir fine gaver.

Monday, March 5, 2012

I proudly present

Puff   Mama




Gratismønster fra Pickles, strikket på pinne 10, og det gikk med 2 nøster Pickles Fat & Happy, totalt 1000 g.
Veldig enkel og rask strikk, gjort unna på noen få kvelder.
Puffen er fylt med en dyne,to puter, ett laken og noen avlagte klesplasgg, alt pent pakket inn i et dynetrekk i omtrent samme farge som garnet.
Det var tungt å snurpe puffen, men med hjelp av litt bomullsgarn som ikke ryker gikk det til slutt.



Benytter anledningen til å vise frem vår nytapetserte vegg. Tapeten er fra Eijffingers Petit Fours kolleksjon, og etter at den har ligget i boden i ett års tid var det på tide å få den opp på veggen.


Wednesday, June 8, 2011

Sanna



Selmer har fått en "storesøster" - Sanna.
Heklet etter samme mønster men med tykkere garn, Puppets Lyric, og på heklenål 4.
I dag ble begge hjertekattene sendt til Gøteborg, der de forhåpentligvis kan brukes til kos, moro og trøst.

Wednesday, June 1, 2011

Hjertekatten Selmer



Ibland tar livet oväntade vändningar. Som när ett litet barn föds med hjärtfel och måste tillbringa sin första tid i livet på barnhjärtavdelningen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. När sådant händer är det lätt att känna sig osäker och rädd – och då behöver man trygghet. Någonting att hålla sig fast vid. Någonting som påminner om att det lilla barnet är unikt och speciellt. Inte bara sjukt. Någonting konkret och pedagogiskt men samtidigt mjukt och tröstande. Någonting som en Hjärtekatt (Hjärtekatt-bloggen)

Via bloggen til Virkeverket ble jeg oppmerksom på prosjektet "Hjärtekatten".
Det fødes 1000 hjertesyke barn i Sverige hvert år, og to flotte damer gikk sammen med et mål om å skaffe 100 heklede katter som de små babyene som ble hjerteoprerert skulle få.
Engasjementet i Sverige er stort, og på under to måneder har de allerede fått inn nærmere 400(!!!) katter, og flere er på vei. Prosjektet traff meg rett i hjertet, tenk å kunne få bidra til noe positivt i en babys tøffe start på livet.

Ta en tur innom Hjärtekatten-bloggen, her finner dere hele historien om hvordan prosjektet startet, hva som er målet, hvor langt de har kommet og ikke minst - mønster til å selv å hekle (eller bestille) en hjertekatt.
Hjärtekatten har også egen facebookside, hvor man kan få svar på spørsmål etc.

Kanskje finnes det noen der ute som ønsker å ta på seg noe lignende i Norge også, det hadde vært flott!



Selmer er heklet på nål nr. 3, med Drops Safran og Sandnes Mandarin(Classic tror jeg).
Han ser kanskje mer ut som en bjørn eller en hund, men han er en ekte hjertekatt!

Ellers vil jeg si takk for alle hyggelige kommentarer i det siste. Jeg får av en eller annen grunn ikke kommentert hverken på mine egne innlegg eller andres - andre som har det slik??