Monday, January 24, 2011

Stjerne på stjerne



Jeg er svak for stjernestrikk <3
Da Pickles la ut "Lazy Daisy Pyntesett" var jeg solgt. Mannen var skeptisk underveis, og ordene "jentete" og "dukketøy" ble nevnt.
Men jeg ga ikke opp, og mannet opp antrekket med sterke farger og maskuline knapper. Jeg ble mer enn fornøyd med det ferdige resultatet, og mottageren likeså.
Eneste aberet var noe som lignet en senebetennelse(er det mulig???) i høyre ringfinger etter alle stjernene... ;-)

Jeg hadde ikke tid til å vente på garn fra Pickles, så jeg prøvde meg på en (for meg) ny garntype; Mirasol Alpakka.
Jeg har egentlig Alpakka-fobi, jeg klør bare jeg hører ordet, men dette garnet overrasket meg positivt. Det var mykt, blankt og ikke så hårete som andre alpakka-typer jeg har prøvd. Og best av alt, 3 kroner pr. solgt nøste går til skoledrift i Peru!
Jeg brukte fargene 2002, 2012 og 2025.

Retsegarnet ble til en matchende lue. Mønsteret er hentet fra Pickles sitt "lekesett", og ble strikket med dobbelt garn.
Totalt på hele "settet" brukte jeg 200 g blått, 50 g lime og 50 g beige.
Ikke så mye som en garnstump ble igjen ;-)

Sunday, January 16, 2011

Rester til meg selv

Jeg prøver meg på en bloggpost fra min nye iPhone. Tror ikke det blir en vane for å si det sånn...
I romjula prøvde jeg å bli kvitt litt garn. Fem nøster Sandes Smart og Mor Aase klarte jeg å bli kvitt;-) Resultatet ble lange strømper til meg selv. Fargene viser at jeg vanligvis strikket til barn, men hva gjør vel det? Mønsteret fant jeg på garnstudio, og de er strikket på pinne 4.

Thursday, January 6, 2011

Fjorårets julegaver

Godt Nytt År folkens.
Det ble visst en bloggpause på meg. Ikke fordi jeg er lei eller ikke har strikket, men heller en kombinasjon av at jeg ikke ønsket å vise frem julegaver før julaften og også pga all sykdom vi har hatt i huset i det siste.
Men nå er det nytt år, og nye muligheter!!!

Det ble flere hjemmestrikkede julegaver i år enn i fjor i allefall, til tross for at jeg (som vanlig) begynte i siste liten.

Pebble ble gitt til min lille nevø på ett år.

Svoger Marius måtte selvfølgelig få noe som passer navnet hans, så da ble det matchende Marius-luer til han og svigerinnen min.
Mønsteret er fra Sandnes Garn sitt hefte "Klassikere", og de er strikket
med Sandnes Smart.


Av restegarnet etter luene ble det en hundegenser til Milo. Jeg brukte "Agnes sweater"-mønsteret som en mal, og la til noen masker her og der og strikket inn mønster. Jeg vet ikke helt hvordan det er med copyright og slike ting når det gjelder Mariusmønsteret, men satser på at det går greit, eller?


Svigerinne D og svoger O fikk heklefigurene Plipp og Plopp. Mønsteret er fra denne boka. De er heklet med Drops Muskat på nål nr. 3.


Lillesøster fikk et par Frøkenvotter fra Pickles. Strikket med Abuelita Mystisk Blanding.


Hastegaven ble et par sokker til svigermor strikket i tykt garn. Veldig myke og deilige, men fargene ble ikke helt som jeg trodde. Strikket med Drops Eskimo, farge 42. Oppskriften finner du her, hos garnstudio.


Koselig å gi bort hjemmestrikkede ting!
Nyttårsforsettet på strikkefronten er å strikke noe fint til mannen.
Han har mast en god stund nå, men jeg er ikke så glad i store prosjekter, til det er jeg for utålmodig. Men han fortjener det, så nå skal jeg ta meg sammen.
Wish me luck ;-)

Sunday, November 7, 2010

Pebble



En stk Pebble-vest i størrelse 1 år er ferdig. Mønsteret er i babystørrelse, men jeg la til 20 masker, og strikket den 20 rader lenger.
Jeg startet også rillestrikken litt lavere pga fordi jeg innbiller meg at den da vil holde seg penere under/rundt armhullet.
Jeg brukte "Pickles Cashmerino Silk" i fargen "sjøsprøyt", og det gikk med ca 50 g garn.

På skulderen fikk vesten trykknapper. Jeg kjøpte en liten knappepresse i fjor tiltenkt hjemmesydde klær og tøybleier (som det har blitt minimalt av i det siste), og endelig fikk jeg brukt den!
På siden av vesten kommer syv blå elefanter masjerende ;-)

Mormors gamle knapper er også gjenfunnet, endelig!

Monday, November 1, 2010

Sokker må man ha



Perfekte til barnehagebruk.
Oppskrift fra Nøstebarnsboka, "Sokker i tretrådsgarn" tror jeg den heter, størrelse 3-5 år.
Strikket med rester av Sandnes Smart. Ikke favorittgarnet mitt akkurat, men helt greit til sokker som skal utenpå strømpebukser ;-)


Wednesday, October 27, 2010

Mr. Monkey



Jeg måtte bare ape da jeg så ByVeronica sin søte apekatt ;-)
Oppskriften har snille KapteinBiff laget og delt her. Begge disse jentene har flotte blogger, takk for inspo!

Mr. Monkey blir boende her hos oss, både fordi han ikke har "safety-eyes" og fordi mini digget den.
(Straks) toåringer er såvisst ikke for store for rangler, og det synes mamma'n er skikkelig koselig <3



Apen er heklet med Sandnes Mandarin Classic, på heklenål nr. 3.

Dersom noen lurer passet ikke kjolen i forrige innlegg, skjørtet var fint og passe, men den ble for trang rundt brystet, i flettestrikken. Så jeg får lage en til med flere masker... ETTER JUL. Nå MÅ jeg begynne med julegaver ;-)