Saturday, April 30, 2011

mmm....krokan



Jeg vet ikke om disse sjokoladene er nye i IKEAs sortiment, men jeg har ihvertfall aldri sett de før.
De er nydelige, både i smak og utseende. Snakk om retro, både pose og papir.
Så er du glad i krokansjokolade, LØP & KJØP!!

Monday, April 25, 2011

Påskepussel



For en perfekt påske vi har hatt i år!
Det er ikke ofte man kan hekle i bikini i påsken for å si det sånn ;-)
Jeg har rukket å fått sydd, strikket og heklet i påsken, i tillegg til masse uteaktiviteter med familie og venner, kan ikke bli bedre enn det!!

Øverst til venstre er et Søtnos-sett fra Pickles (uten leggvarmere), i str nyfødt, som blir en fremtidig barselgave.
Jeg vet mange synes patentstrikk vokser raskt, men jeg synes jeg strikker og strikker og strikker... uten fremgang. Dere ser sikkert at jeg har forskjøvet mønsteret en maske under ermhullene. Ikke planlagt, men jeg var heldig likevel, for det ser i grunnen helt greit ut. Strikket med Pickles Pure Alpaca.

Øverst til høyre er en duk til verandabordet, sydd med stoff fra Kaspara.
Den ser i grunnen litt putetrekk-tekstiltimeprosjekt-aktig ut, men siden fargene er fine duger den til sitt bruk. Dessuten tåler den 60 graders vask, og det er greit når det stadig er ketchup og barnehender rundt bordet ;-)

Nederst er diverse heklelapper som skal bli til et pledd til den nye sofaen vi har bestilt. Jeg har montert ca 60 lapper til nå, og har vel omtrent 120 igjen +/-, så hvis det blir lite blogging fremover vet dere grunnen...

Jeg håper dere har hatt en super påske, og at varmen har kommet for å bli.
God hverdag i morgen!

Sunday, April 10, 2011

Bomullsgarnet går til


...
Monstermønster/Merete!




Veldig koselig, da Merete er en av de som fikk meg til å strikke in the first place, og ikke minst den første strikkebloggen jeg leste.
Da minsten var baby trengte jeg en hobby som jeg kunne drive med selv med baby på fanget (jeg er av de som får babyer uten sovehjerte), for scrapping var ikke lenger så lett å få til.
Tett Inntil var det mange strikkeglade jenter, bl.annet Merete, og det tok ikke lang tid før jeg var HEKTA.
Så Merete, takk for starthjelp og masse inspirasjon. Håper slektningene i sør blir fornøyde ;-)

Takk til alle som ble med på giveawayen, random.org sto for trekningen.
Rådyret ble kjøpt på loppemarked i går. Mannen synes det er helt grusomt, og ville ha meg til å sverge på at ingen glassfigurer skulle inn i vårt hus, så nå trenger jeg deres støtte. Sant hun er søt??

Friday, April 8, 2011

Fargefest



Mens jeg ventet på en garnpakke dro jeg frem heklenåla igjen. Denne gangen ble det en tosidig pute. Siden jeg ikke brukte mønster, og knapt nok målebånd, ble den litt skeiv og rar, men det setter jeg på hjemmelaget-sjarm-kvoten.
Heklet på pinne 4 med bomullsgarnet Puppets Lyric.
Liker du å hekle puter og pledd finner du masse fint på bloggen til Sefta Holm Design.

PS: Lampa er ikke en djevel, det er en okse ;-)



Wednesday, April 6, 2011

Giveaway



Jeg setter veldig stor pris på tilbakemeldingene, følgerne og besøkene jeg får på bloggen.
For ikke å snakke om alle de fine bloggene jeg får lese og hente inspirasjon fra.

Legg igjen noen ord på dette innlegget, så er du med i trekningen av 6 hesper Pickles Tynn Økologisk Bomull i fargene himmel, vanilje og blek jord. Her finner du mønster som passer til garnet.

Giveawayen avsluttes førstkommende lørdag kl 24:00, og vinneren utropes forhåpentligvis på søndag.
Den eneste kriteriet for å være med er at du liker å strikke,hekle eller har en annen hobby du kan bruke garnet til ;-)

Wednesday, March 30, 2011

Prosjekt restegarn



Ikke nok med at jeg gikk tom for restegarnet, men garnet finnes ikke lenger heller.. urutinert ;-)
Heldigvis ble jeg reddet av kombinasjonen smarte jenter, Ravelry og en gavmild ukjent.
I tilfelle noen skulle være like urutinerte som meg, her er min solskinnshistorie:
Jeg etterlyste garnet (Pickles Cashmerino) på Pickles sin facebook side. Pickles-jentene foreslo at jeg søkte opp garnet på Ravelry, for da er det jo mulig å sende en melding til de jeg ser har strikket med samme garn tidligere, for å høre om de har en rest liggende.
Ikke mer enn noen minutter etter jeg sendte melding, fikk jeg svar. Joda, snille StrikkDegGlad hadde opptil flere nøster liggende. I løpet av noen få dager lå et nøste i postkassa mi sammen med en koselig lapp, og ikke ei krone ville hun ha for det.
Hipp Hurra for snille mennesker, internett og strikkeglede ;-)

Resultatet av nøstet, pluss min egen rest og et nøste rosa Sublime Cashmerino Silk ble denne vesten:



Jeg begynte å strikke på frihånd, men da jeg kom til ermefellingen husket jeg på et mønster som fulgte med "Foreldre og Barn" i September 2008, og jeg tenkte at den ville passe fint til den ensfargede toppdelen.
Mønsteret er designet av Lene Holme Samsøe, og finnes i heftet "0808 Sandnes Alpakka 0-4 år".
Pga garntykkelse og pinnestørrelse brukte jeg størrelse 6 mnd, og den ble mer enn stor nok for min 4,5 åring (som forøvrig har arvet min sensibilitet for blits stakkars.. haha)
Jaja, så har man vest til neste år også. Våren har kommet for fullt til Østlandet,så det er vel begrenset hvor lenge halvtykke ulplagg kan brukes fremover.

Snart blir det giveaway...stay tuned!

Wednesday, March 9, 2011

Hermegåsa



Det er ikke alltid like stas å være fotomodell, spesielt ikke tidlig på morgenen.. ;-)

Takk til Monstermønster/Merete som gjorde meg klar over mønsteret. Ullvester får man ikke nok av. De er perfekte til å holde passe varme barn akkurat passe varme.
Denne er dessuten rask, enkel og bittelitt mer spennende å strikke enn vanlig ribbestrikk(selv om prinsippet er det samme).

Strikket i Mirasol Alpakka, og siden vesten er strikket med tykkere garn og pinner enn oppskriften tilsier, strikket jeg størrelse 1 år med lengden 2 år.
Satt som et skudd, og er veldig tøyelig pga ribben.
Det gikk med 100 g garn i fargen 2022.

Er du som meg, ikke spesielt glad i montering, strikk på rundpinne. Funker finfint ;-)