Wednesday, October 27, 2010

Mr. Monkey



Jeg måtte bare ape da jeg så ByVeronica sin søte apekatt ;-)
Oppskriften har snille KapteinBiff laget og delt her. Begge disse jentene har flotte blogger, takk for inspo!

Mr. Monkey blir boende her hos oss, både fordi han ikke har "safety-eyes" og fordi mini digget den.
(Straks) toåringer er såvisst ikke for store for rangler, og det synes mamma'n er skikkelig koselig <3



Apen er heklet med Sandnes Mandarin Classic, på heklenål nr. 3.

Dersom noen lurer passet ikke kjolen i forrige innlegg, skjørtet var fint og passe, men den ble for trang rundt brystet, i flettestrikken. Så jeg får lage en til med flere masker... ETTER JUL. Nå MÅ jeg begynne med julegaver ;-)



Sunday, October 24, 2010

En stor finkjole




Jeg ble så glad da Pickles kom med størrelse størrelser av mønsteret "En liten finkjole". Jeg har ønsket å strikke kjolen til storesøster i lange tider, men jeg har bare ikke fått somlet meg til å forstørre størrelsen.
Enda bedre var det at fire nøster med Pickles Silk Sorbet, i noe jeg tror er fargen "skogsbær", var blant alt det flotte garnet jeg vant tidligere i høst.
I vevstrikken brukte jeg dobbel tråd Askeladen silkeull og dobbel tråd Pickles Merino Silk i fargen fløyel (også fra gavepakken).
Jeg brukte ca 120 g av grunnfargen for størrelse 3-4 år, og hele kjolen ble strikket på pinne 3,25.
En hvit stjerneknapp til kneppingen.

Resultatet ble en skikkelig fin kjole, og silkegarnet gjør at den skinner akkurat slik små jenter liker at finkjolene deres gjør.
Jeg mistenker at den er litt i minste laget for fireåringen min, men håper den kan brukes som en tunika. Hun sover nå, men i morgen skal det prøves, actionbilder kommer dersom den passer. Hvis ikke blir den en flott julegave ;-)



Saturday, October 16, 2010

En kort og en lang

100 g Abuelita Baby Merino ble til to supermyke "babyundertrøyer" fra Nøstebarnboka, i størrelsene 2 år og 4 mnd.

Undertrøyen fungerer utmerket som vest, selv om den som regel ikke brukes over pysjamasen. Det er kun når mamma trenger bilder til bloggen ;-)

Den brune vesten strikket jeg i fjor, i størrelse 1 år, og som dere ser er den godt brukt..





I morges fikk jeg ryddet opp i garnkurven, det var på tide!




Kos dere med høsten og kulda, nå er det deilig å krype under pleddet med strikketøyet ;-)


Wednesday, September 15, 2010

De gule nøstene



med Pickles Extra Fine Merino har blitt til en retrolook-jakke til minstemann.
Mønsteret er "søt sukkertøyjakke" fra Pickles, og for at den skulle passe til en (snart) toåring er den strikket på pinne 4,5, og jeg har lagt til et par cm på bolen og ermene. Det gikk med ca 160-170 g av hovedgarnet, og noen få gram av de andre fargene.
Perfekt til restegarn, her fikk jeg brukt noen meter av både Sublime cahmerino, Lanett og sisu, og vevstrikken var morsom og enkel.
Knapper mangler, da knappesamlingen min er pakket ned for flytting, vask og press hadde heller ikke vært dumt ser jeg ;-)

Elles ser hverdagen stort sett slik ut for tiden:



Vi prøver å få gjort så mye som mulig før møbler og slikt skal flyttes inn, så bortsett fra barn og jobb går det ut over det meste. Men fint blir det, og både før- og etter- bilder blir tatt.

Jeg kommer sterkere tilbake!


Sunday, September 5, 2010

Siden jeg ikke har noe nytt å vise frem, så gir jeg dere "Høstvest in action":


Jeg har ikke klart å la garnet fra Pickles ligge urørt, så på pinnene nå har jeg de gule nøstene med Pickles Extra Fine Merino. Resultatet er nok klart i løpet av et par dager, håper jeg.

Evighetsprosjektet jeg nevnte i forrige innlegg har blitt litt lenger, men ikke så veldig mye. Slik ser det ut per i dag:



Ha en god uke folkens!


Wednesday, September 1, 2010

Wednesday I´m in love



Premien fra Pickles har kommet!
Det er tonnevis med silke, kasjmir, økologisk bomull, merino, strikkepinner og maskemarkører. Til og med det nye cashwool-garnet, som hadde en kul struktur.
Det beste av alt er at det er både ukjente garntyper og utypiske farger for meg. Jeg gleder meg til å eksprimentere utover høsten ;-)
De tre hespene i beige "Abuelita Mystisk Blanding" roper på meg selv om jeg har lovet meg selv å bli ferdig med et "evighetsprosjekt" jeg har på pinnene før jeg begynner på noe annet. Vi får se...

Vi tok over det nye huset i dag, og en ting er sikkert - det spøker for hjemmestrikkede julegaver i år. Jeg kan antagelig male og pusse og sparkle i åresvis fremover... En måned har vi på oss før vi må ut herfra, så blir det stille fra meg så vet dere hvorfor.