Wednesday, March 30, 2011

Prosjekt restegarn



Ikke nok med at jeg gikk tom for restegarnet, men garnet finnes ikke lenger heller.. urutinert ;-)
Heldigvis ble jeg reddet av kombinasjonen smarte jenter, Ravelry og en gavmild ukjent.
I tilfelle noen skulle være like urutinerte som meg, her er min solskinnshistorie:
Jeg etterlyste garnet (Pickles Cashmerino) på Pickles sin facebook side. Pickles-jentene foreslo at jeg søkte opp garnet på Ravelry, for da er det jo mulig å sende en melding til de jeg ser har strikket med samme garn tidligere, for å høre om de har en rest liggende.
Ikke mer enn noen minutter etter jeg sendte melding, fikk jeg svar. Joda, snille StrikkDegGlad hadde opptil flere nøster liggende. I løpet av noen få dager lå et nøste i postkassa mi sammen med en koselig lapp, og ikke ei krone ville hun ha for det.
Hipp Hurra for snille mennesker, internett og strikkeglede ;-)

Resultatet av nøstet, pluss min egen rest og et nøste rosa Sublime Cashmerino Silk ble denne vesten:



Jeg begynte å strikke på frihånd, men da jeg kom til ermefellingen husket jeg på et mønster som fulgte med "Foreldre og Barn" i September 2008, og jeg tenkte at den ville passe fint til den ensfargede toppdelen.
Mønsteret er designet av Lene Holme Samsøe, og finnes i heftet "0808 Sandnes Alpakka 0-4 år".
Pga garntykkelse og pinnestørrelse brukte jeg størrelse 6 mnd, og den ble mer enn stor nok for min 4,5 åring (som forøvrig har arvet min sensibilitet for blits stakkars.. haha)
Jaja, så har man vest til neste år også. Våren har kommet for fullt til Østlandet,så det er vel begrenset hvor lenge halvtykke ulplagg kan brukes fremover.

Snart blir det giveaway...stay tuned!

Wednesday, March 9, 2011

Hermegåsa



Det er ikke alltid like stas å være fotomodell, spesielt ikke tidlig på morgenen.. ;-)

Takk til Monstermønster/Merete som gjorde meg klar over mønsteret. Ullvester får man ikke nok av. De er perfekte til å holde passe varme barn akkurat passe varme.
Denne er dessuten rask, enkel og bittelitt mer spennende å strikke enn vanlig ribbestrikk(selv om prinsippet er det samme).

Strikket i Mirasol Alpakka, og siden vesten er strikket med tykkere garn og pinner enn oppskriften tilsier, strikket jeg størrelse 1 år med lengden 2 år.
Satt som et skudd, og er veldig tøyelig pga ribben.
Det gikk med 100 g garn i fargen 2022.

Er du som meg, ikke spesielt glad i montering, strikk på rundpinne. Funker finfint ;-)

Thursday, March 3, 2011

Elg i solnedgang





Jeg liker dyr med horn, og da jeg kom over oppskriften på "Elgen Helge" klarte jeg ikke å la være å lage en. Veldig snilt av Cecilie å dele mønsteret sitt helt gratis. Takk!
Jeg er tydligvis inne i en hekledal for tiden, men jeg har to strikkeprosjekt på pinnene også altså, kommer snart ;-)

Elgen Bjørn er heklet med garnet Puppets Lyric .
Ikke så blankt som jeg normalt liker, men helt greit, og riktig tykkelse for mønsteret.
Det gikk med 50g av hver farge, og det var minimalt med garn igjen.
Heklet på nål nr. 4

Bjørn ga meg påskudd til å vise frem den nymalte kjøkkenveggen vår.
Veldig fornøyd med både maling og farge. Malingen er Lady Pure Color og fargekoden er S2040-B10G.





Sunday, February 20, 2011

Monkey business



Kaptein Biff er den som virkelig driver "monkey business". Det geniale mønsteret kan kjøpes her.
Jeg har brukt restegarn av Drops Muskat og Sandnes Mandarin Classic, og apen er heklet på nål nr. 3.
Dattera i huset har bestilt en ny i rosa, den røde og gule kunne lillebror få ;-)

Storepus føler tydligvis at territoriet er truet, men de blir nok venner til slutt...

Saturday, February 12, 2011

Påskeegg i februar??




Fant mønster på påskeegg hos Garnstudio da jeg surfet etter noe som var kjapt og enkelt (etter å ha strikket ferdig mitt første totalt mislykka prosjekt - kommer i egen post senere).
Tenkte at hvis jeg styrer unna de "verste" påskefargene kan de vel kalles pyntekuler dersom man legger godvilja til.
Brukte diverse restegarn i Drops Safran og Sandnes Mandarin , og jeg fikk ikke bestemt meg om jeg skulle velge ut noen farger som passer sammen og bruke disse på flere egg,  eller om jeg skulle ta det som passet meg inn. Som dere ser ble det det siste...
Jeg ser på disse eggene som prøver, det blir sikkert noe mer sesongbetont og matchende etterhvert ;-)

Hekling er moro, men å fylle hekleprosjekter med vatt ikke like gøy. Så jeg spør dere, skal man fylle ting med mye eller lite vatt? Jeg synes det blir like ruglete åkke som..
Men som jeg prøver å fortelle ungene mine - øvelse gjør mester! ;-)



Monday, January 24, 2011

Stjerne på stjerne



Jeg er svak for stjernestrikk <3
Da Pickles la ut "Lazy Daisy Pyntesett" var jeg solgt. Mannen var skeptisk underveis, og ordene "jentete" og "dukketøy" ble nevnt.
Men jeg ga ikke opp, og mannet opp antrekket med sterke farger og maskuline knapper. Jeg ble mer enn fornøyd med det ferdige resultatet, og mottageren likeså.
Eneste aberet var noe som lignet en senebetennelse(er det mulig???) i høyre ringfinger etter alle stjernene... ;-)

Jeg hadde ikke tid til å vente på garn fra Pickles, så jeg prøvde meg på en (for meg) ny garntype; Mirasol Alpakka.
Jeg har egentlig Alpakka-fobi, jeg klør bare jeg hører ordet, men dette garnet overrasket meg positivt. Det var mykt, blankt og ikke så hårete som andre alpakka-typer jeg har prøvd. Og best av alt, 3 kroner pr. solgt nøste går til skoledrift i Peru!
Jeg brukte fargene 2002, 2012 og 2025.

Retsegarnet ble til en matchende lue. Mønsteret er hentet fra Pickles sitt "lekesett", og ble strikket med dobbelt garn.
Totalt på hele "settet" brukte jeg 200 g blått, 50 g lime og 50 g beige.
Ikke så mye som en garnstump ble igjen ;-)

Sunday, January 16, 2011

Rester til meg selv

Jeg prøver meg på en bloggpost fra min nye iPhone. Tror ikke det blir en vane for å si det sånn...
I romjula prøvde jeg å bli kvitt litt garn. Fem nøster Sandes Smart og Mor Aase klarte jeg å bli kvitt;-) Resultatet ble lange strømper til meg selv. Fargene viser at jeg vanligvis strikket til barn, men hva gjør vel det? Mønsteret fant jeg på garnstudio, og de er strikket på pinne 4.